Art, Life and Death, Literature

Day of the Dead: recovering memories

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Mexican people have historically had a profound connection with the cult of the dead. We live like an ephemeral moment in a costume of a “Carnival” everyday life. México is a country of 132 million of people that are living a pretty chaotic life in this moment, engaged in the war  of the narco-trafficking cartels that have become (in the past few years) part of  regular life and the stress coming from the hyper corruption of the government. In addition, the news coverage in the media is every time more snuff-like, more violent, and the character of the party (la fiesta) remains in between this pile of the dead people like a mean part of the Mexican soul.

Oaxaca Día de muertos 031The party, on this day is a devotional encounter linked with the sphere of the sacred, linked with all the saints that live in the prayers of a million Catholic altars all over the country. From the devotions to Malverde the Chef of Narcotraficants passing over the tradition of the Virgin, The Guadalupe, and the new reborn of the Judas Tadeo cult; all are parts of a complex imaginary world.

But over everything, they take care of old memories, the names of the dead. These days, the ancient tradition of the Day of the Dead is in the air. To convince one that the oblivion is just a semblance is hard. That the dead once existed, that they lived once upon a time.



It’s much like an old fairy tale that includes kidnapping, death threats, great losses, death, nostalgia. The celebration of the Day of the Dead is now a festivity declared by the UNESCO as one of the world’s “intangible cultural heritages”.  The Day of the Dead is the 31st of October and the 1st and 2nd of November.

Oaxaca Día de muertos 050Why? Because of its singularity, the party of the dead came from Aztec tradition, they made an altar to the goddess Mictecacihuatl Queen of the Mictlan the underworld Mexica-Aztec. She was guardian of the remains of the dead. This lady of the dead was born dead, and stayed in the underworld forever, keeping memories away from threat of forgetfulness. To the dead people in the ancient times, beliefs were fuel, the ignition of everything, the sacrifice was a prize, a trophy, it was a source of pride to enter into the cycle of life and the death to appease the hunger of the gods and maintain an equilibrium.


Now, in our Catholic syncretism, it’s not weird to find the saint of death is a lady. That´s why with us death is a lady who take us to the Mictlan…


The Day of the dead is a piece of the Mexican heart that is still alive, bloody, strong and fantastic and in these bloody times it makes sense more than ever.

To remember those who we love and that they were important to us, to make them alive for one day, to feed them with the food that they love which is exposed in the altar, to see them in a photo for a few days and make them part of the home, to receive them at home again, because they never leave us…Our dead are with us always.

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Día de los muertos.

Los mexicanos han tenido históricamente una profunda conexión con el culto de los muertos. Vivimos de manera efímera, nuestra vida cotidiana es muy parecida a un “Carnaval”. México es un país de 132 millones de personas que viven una vida bastante caótica en este momento, una vida afectada por la guerra de los cárteles del narcotráfico que se han hecho (en los últimos años), parte del transcurso normal y alimentada por la tensión procedente de la corrupción gubernamental. Además, la cobertura de noticias en los medios de comunicación es cada vez más mentirosa, manipulada y violenta. Sin embargo el carácter de la fiesta prevalece sobre el cúmulo de nombres, muertos y desaparecidos que constituyen parte del alma mexicana.

Oaxaca Día de muertos 040La fiesta, el día de hoy es un encuentro devocional relacionado con la esfera de lo sagrado, vinculado con todos los santos que viven en las oraciones de un millón de altares católicos de todo el país. A partir de las devociones a Malverde el Santo de los Narcotraficantes, pasando por la tradición de la Virgen de Guadalupe, y el nuevo (renacimiento) del culto a Judas Tadeo, todos son partes de un complejo imaginario social.

Pero por encima de todo, se ocupan los viejos recuerdos, mencionar los nombres de los muertos. En estos días, la antigua tradición del Día de los Muertos está en el aire. Para convencernos de que el olvido es sólo una apariencia. Que los muertos una vez existieron, que vivieron alguna vez.

La celebración del Día de los Muertos es ahora una fiesta declarada por la UNESCO como uno de los “patrimonios culturales intangibles” del mundo. El Día de los Muertos es el 31 de octubre, el 1 y 2 de noviembre.

¿Por qué? Debido a su singularidad, la fiesta de los muertos proviene de la tradición azteca, en nombre del altar a la diosa Mictecacihuatl, Reina del Mictlan inframundo mexica-azteca. Era guardiana de los restos de los muertos. Esta señora de los muertos había nacido muerta a su vez, y se queda en el bajo mundo para siempre, guardando los recuerdos lejos de la amenaza del olvido.

Oaxaca Día de muertos 071Las personas fallecidas en los tiempos antiguos eran el combustible de todo el orden cosmico, el sacrificio era un premio, un trofeo, un motivo de orgullo para entrar en el ciclo de la vida y la muerte, para aplacar el hambre de los dioses y mantener un equilibrio.

Ahora, en nuestro sincretismo católico, no es raro encontrar figuras como la Santa Muerte, que es una dama, como la antigua diosa del inframundo. Es por eso que para nosotr@s la muerte es una señora que nos llevará al Mictlan…

El día de los muertos es un pedazo del corazón de México que aún está vivo, ensangrentado, fuerte y fantástico y en estos tiempos sangrientos tiene más sentido que nunca.

Este día es para recordar a los que amamos y que eran importantes para nosotros, para que tengan vida por un día, para darles de comer los alimentos que les gustaban y que se exponen en el altar, para verlos en una foto durante unos días y hacer que sean parte de la casa, para recibirlos de nuevo en casa, porque nunca nos han dejado… Nuestros muertos están siempre con nosotros.

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